Vendiro feature: Bol.com Business Reports

Lees in dit artikel meer over hoe je commerciële analyses kunt maken met de Vendiro feature Bol.com business reports.

Introductie

Één van de features die Vendiro voor Bol.com heeft ontwikkeld, is het kunnen maken van een Bol.com Business Report.

Door een bronbestand te downloaden in het SDD van Bol.com en deze te uploaden in de Vendiro portal, wordt het bronbestand verrijkt met Vendiro data.
Dit bestand maakt het mogelijk om commerciële analyses te maken en verbeterpunten in het huidige aanbod te vinden.

Hieronder een handleiding voor deze feature:

Stap 1: Brondata exporteren bij Bol.com

Log in bij Bol.com en ga naar Analyse > Assortimentanalyse.

Klik bij het onderstaande overzicht bij ‘Exporteer brondata’ op ‘XLS’.

 

Na het genereren, verschijnt er een download knop op de plek van de XLS knop.
Het bestand bevat maximaal 10.000 offers en data van de laatste 28 dagen.

Open het bestand dat gedownload is in Excel. Sla het daarna op met als extensie een .xlsx.
Toelichting; het gedownloade bestand is niet altijd een echt .xlsx format, door het even te open en op te slaan klopt het format. Let op; pas geen kolommen/data aan!

 

Stap 2: Bol.com bestand verrijken met Vendiro data

Ga in de Vendiro portal naar Products > Catalog management > Business reports > Bol.com, directe link: https://portal.vendiro.nl/products/catalog/bol/.


Kies vervolgens om welke marketplace het gaat (Bol.com NL of Bol.com BE), selecteer het zojuist opgeslagen bestand en klik vervolgens op ‘Upload file’.

Vervolgens genereert het systeem automatisch een nieuwe CSV, dit bestand kun je openen.


Opmerking: krijg je de error "Please make sure the sheet data is properly formatted. (Unable to identify a reader for this file)" open het gedownloade bestand en sla het op als .xlsx, zie stap 1.

De in dit voorbeeld geel gemaakte kolommen bevatten data uit het Bol.com Business report.

 

De in dit voorbeeld groen gemaakte kolommen heeft Vendiro toegevoegd:


De groene kolommen per stuk uitgelegd:

  • Stock: De actuele voorraad van het product, zoals bij Vendiro bekend.
  • Minimum Price: De minimale prijs van het product.
  • Allowed: Is een product actief of inactief, indien Inactive nagaan waarom.
  • End of life: Betreft het een uitlopend product ja/nee, zoals bij Vendiro bekend.
    Hierop kan je filteren om de selectie relevanter te maken.
  • Vendiro title: De titel van het product zoals deze bij Vendiro bekend is.
  • Price strategy: Het ID van de gebruikte pricingstrategie staat hier.
    Hiermee kan je bijvoorbeeld producten met vaste verkoopprijs strategie wegfilteren.
  • Brand name: De merknaam van het product, zoals bij Vendiro bekend.
    Hiermee kan je filteren op een of meerdere specifieke merken.
  • Segment: Het segment van het product, zoals bij Vendiro bekend.
    Hiermee kan je filteren op één of meerdere specifieke segmenten.

Afsluiting

Nadat het Bol.com bestand is verrijkt, kun je selecties gaan maken om in te zoomen op specifieke producten.  Hieronder een aantal selecties waar andere klanten naar kijken:

  • Hele populaire artikelen (Klantbezoeken kolom) waar geen sales op zitten, om uit te zoeken waarom je deze niet verkoopt.
  • Hele populaire artikelen (Klantbezoeken kolom) waar geen voorraad van is, om te testen met (beter) op voorraad leggen.
  • Hele populaire artikelen waar het Percentage koopblok minimaal 1 is, indicatie van hoeveel er verkocht worden in bepaald tijdsinterval om groter in te kopen, daarmee lagere prijs te bedienen en het aandeel in dit product te vergroten.
  • Producten waar je een hoog Percentage koopblok hebt, maar de conversie laag is (Conversie kolom), om hierbij de productinformatie op Bol.com verbeteren.
    Als je hier tijd in steekt en hoog Percentage koopblok hebt, is de kans zeer groot dat jij van de conversiestijging profiteert.

Opmerking: Bij een laag Percentage koopblok doe je dat werk waarschijnlijk voor een andere verkoper.