Amazon - Plan Of Action (POA)

Lees in dit artikel over wat je kan doen als je Amazon account is geblokkeerd door het niet behalen van de KPI's middels een plan of action.

 

Amazon kent een aantal kpi's waaraan je als klant moet voldoen.

Deze kpi's kan je in sellercentral vinden onder Performance > Account Health. Amazon kent de volgende kpi's:

  • Order Defect Rate (ODR)
  • Policy Compliance
  • Delivery Performance

Wanneer je als klant niet aan de targets van bovenstaande kpi's voldoet dan is de kans groot dat Amazon het account blokkeert, dit kan per land of het gehele account. Op het moment dat Amazon een account geblokkeerd heeft kan er niet meer verkocht worden op Amazon.

 

Om het account weer open te krijgen zal er een Plan Of Action (POA) ingediend moeten worden. Een POA bestaat eigenlijk uit 3 hoofdstukken:

  1. Je geeft aan wat er is gebeurd (per issue) en waardoor dit probleem dus is ontstaan.

  2. Je geeft aan wat je hebt gedaan om dit issue op te lossen (per issue).

  3. Je beschrijft hoe jullie er intern voor hebben gezorgd dat dit in de toekomst niet meer kan gebeuren, dus welke maatregelen jullie hebben genomen.

Amazon wil dat alles is in het plan zeer gedetailleerd wordt beschreven. Daarom dien je in stap 1 en 2 per issue precies aan te geven wat er is gebeurd en hoe er is gehandeld.

Bij stap 3 dien je vervolgens concrete acties te benoemen die jullie hebben ondernomenen. Onze ervaring is dat je beter tijd kunt nemen om een goed plan op te stellen en in te dienen bij Amazon. Een niet gedetailleerd plan zonder goede actiepunten zal worden afgekeurd. Amazon zal een volgende POA die wordt ingediend minder snel oppakken waardoor het alleen maar lastiger wordt het account weer open te krijgen.

Wanneer je een POA hebt geschreven dan is het advies om deze eerst naar je accountmanager van Vendiro te sturen. De accountmanager kan de POA dan voorzien van feedback voordat deze naar Amazon wordt gestuurd.