Vendiro - Parent-child relaties

In dit artikel wordt uitgelegd hoe parent - child relaties werken en hoe deze aangemaakt kunnen worden.

Binnen Vendiro is het mogelijk om parent-child relaties mee te geven.
Hiermee kan je aangeven dat een groep producten bij elkaar hoort (een productfamilie is).

Een voorbeeld hiervan is een jas (de parent), die leverbaar is in de 4 maten S, M, L en XL (de childs).

Een uitgebreider voorbeeld is wanneer de jas ook nog leverbaar is in 2 kleuren, dan is de jas nog steeds de parent, maar ontstaan er 8 childs (rode S, rode M, rode L, rode XL, blauwe S, blauwe M, blauwe L en blauwe XL).

Voorwaarden

  • Parent SKU’s moeten een unieke SKU hebben die ook niet gelijk is aan de SKU van een child (of niet familie product).
    Dit mag ook niet een oude/inactieve SKU zijn.
  • Parent SKU’s mogen maximaal 20 karakters bevatten en zijn bij voorkeur zonder spaties of bijzondere karakters (slashes)
  • Producten die geen onderdeel zijn van een familie dienen geen parent SKU te krijgen.
  • De childs en de parents moeten dezelfde 'group' hebben in de content feed.
  • Alle childs dienen dezelfde group en brand te voeren.
  • De titel/omschrijving van de parent bevat niet een maat, kleur of andere informatie die per child uniek is.

Aanlevering

De aanlevering vindt plaats in de core feed en de content feed, hieronder een toelichting.

Core feed

  • Voeg een 'parent_sku' kolom toe aan de core feed en vul daarin per product de parent SKU.
    Indien een product geen onderdeel van een productfamilie is, mag de 'parent_sku' kolom bij dat product leeg blijven.
    De 'parent_sku' kolom wordt standaard niet ingelezen, neem hiervoor contact op met je Vendiro accountmanager.
  • Parent SKU's mogen niet als regulier product in de core feed staan.

Content feed

  • Parent SKU's worden net als reguliere producten toegevoegd aan de content feed, met daarbij de informatie die geldt voor de parent.

Hoe het werkt

Core/country feeds import

  • Tijdens het importeren wordt de 'parent_sku' kolom bekeken en gekeken of de parent al bij Vendiro bestaat en wordt bijgehouden hoeveel childs de parent SKU heeft.
  • Op de parent wordt de brand overgenomen van de childs, hierbij is het dus belangrijk dat alle childs dezelfde brand hebben.
  • Aan het einde worden de child aantallen gevuld en worden parents zonder child gedeactiveerd.
  • 'Foutieve' parent SKU's worden door Vendiro benoemt, foutieve parent SKU's dit zijn SKU’s die zowel voor childs als parents in gebruik zijn.
    Deze zijn terug te vinden in de import logs van de Product import.

Content feed import

  • Indien de parent SKU niet als regulier product bestaat, wordt bij het importeren gekeken of het product als parent SKU bestaat.
  • De group van de parent wordt opgezocht (of die reeds bestaat) en indien deze bestaat, dan wordt hij gekoppeld.
    Indien dit niet het geval is blijft de group leeg, of wordt hij leeg gemaakt.
  • De actieve marketplaces voor de content module worden ingeladen en er wordt per marketplace een parent-marketplace link gemaakt.
    Bij deze links wordt de marketplace group van de childs opgehaald/gecontroleerd en indien deze klopt wordt deze opgeslagen.
    Dit gebeurt niet bij afwijkende groups van de parent/child.
  • Eventuele translations en/of attributen van de parent worden opgeslagen.

Slotopmerkingen

Indien je alleen content wil toevoegen op marketplaces waar geen parent-child relaties ondersteund worden (of waar parents geen eigen content hebben), is dit proces niet benodigd.

Indien je alleen op Amazon parent-child relaties wilt gebruiken, is er nog een alternatieve werkwijze.

Het is mogelijk om de familie in Seller Central aan te maken, vervolgens zorgt Vendiro ervoor dat de parent SKU's (en daarmee de families) niet verwijderd worden.

Indien er wel parent-child relaties zijn, maar jullie parents geen eigen content hebben, dan volstaat het om alleen in de core feed de 'parent_sku' kolom toe te voegen en deze te vullen met de parent SKU's.

Voorbeeld

Core feed

 

Content feed