Bol.com pricemarkers general rules

Lees in dit artikel over de specifieke regels voor pricemarkers op Bol.com

Introductie

Zie het algemene artikel over Pricemarkers voor een uitgebreide toelichting van de werking. Er zijn specifieke regels voor Bol.com, zie hieronder.
Voor het vinden van een seller ID is er een aparte pagina met stappenplan.

Include RRP Products in pricing.


Standaard staat deze op Exclude. Je hebt de mogelijkheid deze op Include te zetten. Voor producten die de strategie RRP hebben worden dan ook de prijzen gecheckt. Dit heeft effectief nog geen zin omdat de repricer voor deze producten de prijzen niet mag aanpassen. Ons advies is om deze op Exclude te laten staan om zoveel mogelijk repricing capaciteit te behouden voor de artikelen die wel gerepriced mogen worden.

 

Max Price


Bol.com geeft voor ca 60% van de producten prijssterren mee, lees daarvoor meer op de site van Bol.com. Als er een prijsster beschikbaar is dan kan deze gebruikt worden als bovengrens (maxprice) voor de repricer. Bij 1e prijsster staat het artikel niet meer online, de 2 eprijsster is de hoogst mogelijke prijs om nog online te komen. Default staat deze ingesteld op de 2 eprijsster, waardoor de producten dus niet meer offline komen vanwege een te hoge prijs.
Wil je echter een competitieve prijs als bovengrens hanteren dan kan je ook prijsster 3, 4 of 5 (scherpste prijs) invoeren. 

Pricing policy.


Standaard staat deze op Neutral. Onze repricer heeft als primaire doel om het koopblok te winnen en secundair de marge te verbeteren. In de Neutral policy zal de repricer de prijs stapsgewijs/voorzichtig verlagen om het koopblok te winnen met zoveel mogelijk marge behoudt. Als je de strategie wijzigt naar Offensive zal de repricer sneller en harder verlagen. Hiermee vergroot je de kans op het koopblok waarbij de repricer iets minder rekening hoeft te houden met de marge. Het is een wat agressievere strategie die omzet meer belang geeft dan marge ten opzichte van de Neutral strategie. 

 

When buybox lost, don't raise price for.


Op het moment dat het koopblok op Bol.com wordt gewonnen gaat het systeem in stapjes de prijs verhogen om meer marge te realiseren. Er komt echter een moment waarop het koopblok na een verhoging wordt verloren. Op dat moment is de logica in de repricer dat we teruggaan naar de laatste prijs waarop het koopblok nog werd gewonnen.

Om te voorkomen dat de repricer de prijs daarna direct weer gaat verhogen, waardoor het koopblok weer wordt verloren staat nu als default ingesteld dat de prijs van het betreffende product 72 uur vast blijft staan mits je het koopblok hebt.

Het systeem blijft dus wel controleren of je het koopblok nog hebt. Als je die verliest gaat de repricer acteren (prijs verlagen).


Als je bij behoudt van het koopblok echter vaker/sneller wilt verhogen kan je de standaard 72 uur aanpassen naar 24 uur of 48 uur. Een voordeel is dat je vaker of sneller gaat verhogen maar het risico is dat je daarmee ook vaker en sneller het koopblok (tijdelijk) kan verliezen.