Rejected shipments

Lees in dit artikel over de rejected shipment statussen en hoe je dit kunt oplossen.

Inleiding

Een order kan bij Vendiro de volgende shipment statussen hebben;

  • To be shipped Dit zijn orders waar nog geen verzendinformatie van is doorgegeven aan Vendiro, nieuwe orders komen op deze status binnen. Deze order worden getoond onder Orders Shipments in de portal.

  • Shipped - To be confirmed Dit zijn orders waarvan verzendinformatie is doorgegeven aan Vendiro maar Vendiro dit nog moet doorgeven aan de marketplace. 

  • Shipped - Confirmed Dit zijn orders waarvan verzendinformatie is doorgegeven aan Vendiro en Vendiro dit succesvol heeft doorgegeven aan de marketplace

  • Shipped - Rejected Dit zijn orders waarvan verzendinformatie is doorgegeven aan Vendiro maar Vendiro dit  niet succesvol heeft doorgegeven aan de marketplace.

In een normale flow gaat en order van Shipped - To be confirmed naar Shipped - Confirmed binnen 15 tot 30 minuten afhankelijk van de marketplace. Handmatig ingrijpen is niet nodig.

Let op! als een order naar  Shipped - Rejected gaat dan moet er nagekeken worden waarom de verzendinformatie is geweigerd. Dit artikel omschrijft de stappen.


Shipped - Rejected

Het komt vrij weinig voor dat een order op  Shipped - Rejected komt te staan. Als dat het geval is komt er in de portal een melding in het dashboard en je kan doorklikken naar de gefilterde order overview pagina.



Vanaf dit overzicht klik je door naar de bewuste order. Achter shipping status zie je  Shipped - Rejected staan waar je op kan klikken.


Vervolgens komt er een popup waar de foutmelding van de marketplace staat. Er zijn 3 redenen waarom de verzendinformatie geweigerd is;

1. De verzendinformatie is ongeldig


Het track&trace nummer bevat bijvoorbeeld een spatie of andere ongeldige data. In dit geval kan je op de orderpagina middels het potloodje de verzendinformatie zoals de shipment provider, track&trace code en URL aanpassen.



Door "clear all shipment information" te selecteren zal de bestaande verzendinformatie verwijderd worden en komt een order weer op de status  To be shipped.

 

2. De order is bij de marketplace gecancelled


Als een order als bij de marketplace is gecancelled zal de verzendinformatie geweigerd worden. Het is van belang om na te gaan of jullie deze zelf in de backend van de marketplace hebben gecancelled of de marketplace dat heeft gedaan. Als je het zelf hebt gedaan dan is het beleid om dit niet in de backend van de marketplace te doen maar orders bij Vendiro te cancellen anders gaat het fout. Als de marketplace dit heeft gedaan, neem dan contact op met de marketplace om uit te zoeken waarom (stond de order te lang open?). Dit om te voorkomen dat je in de toekomst orders gaat versturen die gecancelled zijn en zo geld en producten kwijt bent.

Om te zorgen dat de order van Shipped - Rejected komt, kan je deze cancellen in de Vendiro portal onderaan de pagina.

 

3. De order is reeds verzonden bij de marketplace


Als een order als bij de marketplace reeds verzonden is zal de (nieuwe) verzendinformatie geweigerd worden. Dit kan alleen voorkomen als jullie de verzendinformatie zelf in de backend van de marketplace hebben ingevoerd. Beleid om dit niet in de backend van de marketplace te doen maar de verzendinformatie aan Vendiro door te geven.

Op de orderpagina klik je op de linkerkant achter Shipment status op het potloodje

Schermafbeelding 2024-01-29 om 12.37.24
Daarna vink je in het scherm de optie "Set shipment status to confirmed" en klik je op de groene knop Change shipment.

Schermafbeelding 2024-01-29 om 12.37.40