In dit artikel is algemene informatie te vinden over Zalando en welke Vendiro features er gebruikt kunnen worden via deze marketplace.
Introductie
Zalando werd in 2008 opgericht door David Schneider en Robert Gentz, die waren geïnspireerd door het Amerikaanse Zappos. In 2009 werd het marktgebied uitgebreid met Oostenrijk, in 2010 gevolgd door Nederland en Frankrijk. In 2010 werden mode en kleding aan het assortiment toegevoegd. Ondertussen ontwikkelde Zalando een eigen collectie en werd het in 2010 marktleider voor online schoenenverkoop. In 2011 werd uitgebreid naar Groot-Brittannië en Zwitserland en in 2012 verder naar België, Zweden, Spanje, Denemarken, Finland en Polen. In 2022 steeg het aantal landen waarin Zalando actief is naar 25 (2021: 23).
Algemene informatie
Land | Nederland, België, Duitsland en Frankrijk |
Bereik | 38 miljoen actieve klanten in 17 Europese markten |
Commissie | 5-22% (Percentage afhankelijk van categorie en verkoopprijs) |
Vaste kosten | - |
Uitbetalingsfrequentie | - |
Productsegment | Fashion |
Valuta | Euro |
Product catalogus | Generieke catalogus waar iedereen kan aanmaken en aanhaken |
Feature informatie
Aanbieden op bestaande productinformatie | Ja |
Product content aanmaken | Nee |
Orders importeren | Ja |
Orders annuleren | Ja |
Orders terugbetalen | Ja, alleen volledige orderregels |
Orders verzending bevestigen | Ja |
Fulfilment by Marketplace (FBM) | Ja (momenteel enkel DE) |
Repricing | Nee |
Settlements | Ja, via handmatige upload |
Shipping templates | Nee |
Van-voor prijzen | Ja |
Annuleringsverzoeken | Nee |
Retourverzoeken | Nee |
Facturen uploaden | Nee |
Aanvullende informatie
Zalando is vrij strikt met welke vervoerders gewerkt mag worden (zowel heenweg als retour) en deze eisen wisselen per land. Daarnaast dienen er bepaalde documenten (o.a. pakbon, retourlabel) in de zendingen te zitten. Advies is om dit vooraf af te stemmen met Zalando alvorens de integratie start om verassingen te voorkomen.
Bij Zalando is het sterk aangeraden (gaat waarschijnlijk verplicht worden) om de retour track&trace mee te geven (return_tracking_number). Bij het versturen van de order dient deze al meegegeven te worden. Het insturen van de retour track&trace is enkel mogelijk via de API (veld return_code), zie deze link.
Het is bij Zalando mogelijk om packstations te deactiveren als aflevermogelijkheid.
Je kunt dit echter niet zelfstandig deactiveren (zoals bij Amazon wel mogelijk is) in de account instellingen, je moet hiervoor schakelen met Zalando.