Zalando settlements importeren

Lees in dit artikel hoe je Zalando settlements kunt importeren.

Inleiding

Vendiro kent settlements, hiermee krijgt Vendiro van de marketplace per uitbetaling of periode een onderbouwing van het (uit te betalen) saldo. Lees meer informatie op deze pagina. Bij een aantal marketplaces is deze via een webservice beschikbaar.

Bij Zalando zijn deze helaas niet via een webservice beschikbaar maar ontvang je die per e-mail. Deze kunnen vervolgens in de portal geüpload worden.


Handleiding

Stap 1: De juiste bestanden

Per e-mail krijg je per land per maand een mail met daarin 2 CSV bestanden.
Deze kan je herkennen aan de titels 

  • "PP_S_{ID}-SAL_{Maand}_{Jaar}_(M){Sellernaam}_{LAND}"
    Dit bestand bevat alle (uitbetaalde) verkopen van de betreffende maand
  • "PP_S_{ID}-RET_{Maand}_{Jaar}_(M){Sellernaam}_{LAND}"
    Dit bestand bevat alle (ingehouden) refunds van de betreffende maand


De som van deze 2 bestanden maakt de uitbetaling. Het is daarom van belang om altijd beide tegelijk te uploaden.
Mocht je maar 1 bestand hebben dan is dat bij uitzondering mogelijk als je helemaal geen refunds hebt gehad in de betreffende maand. Dat kan bij de eerste maand dat je start op een Zalando land voorkomen maar is vrij zeldzaam. Controleer voor de zekerheid voor je gaat uploaden of er echt geen refunds waren. Je kan dit raadplegen op de Invoice (PDF, regels Returns) die je ook van Zalando gemaild krijgt.

BELANGRIJK: Sla dit bestand op zoals het is gedownload.
Pas geen naam, opmaak of andere informatie in het bestand aan.

 

 Stap 2: De bestanden importeren

In de Vendiro portal ga je naar Orders > Settlements.

Vervolgens klik je rechts op + Upload settlement file”.

Op de Upload settlement pagina voer je de volgende 4 stappen uit

  • Onder Upload settlement selecteer je het bij de vorige stap gedownloade bestand, kies je de marketplace waar het om gaat en klik je op Upload. Er kunnen meerdere bestanden tegelijk worden toegevoegd.
  • Upload bij File de CSV met de verkopen ("PP_S_{ID}-SAL_{Maand}_{Jaar}_(M){Sellernaam}_{LAND}")
  • Upload bij Refund File de CSV met de refunds ("PP_S_{ID}-RET_{Maand}_{Jaar}_(M){Sellernaam}_{LAND}")
  • Klik vervolgens op de groene knop Upload.


In het geval je maar 1 bestand hebt geüpload krijg je de melding "Are you sure this settlement only has a payment file and not a refund file? Refund files can not be added later."

Enkel als je zeker weet dat er geen refunds zijn geweest (zie stap 1) klik je op OK. Als je twijfelt, annuleer dan. Vendiro kan namelijk de refunds niet later alsnog importeren/verwerken met als gevolg dat er voor die maand geen sluitende settlement is.

 

✅   Vervolgens krijg je een groen veld met opmerking als het bestand goed is geïmporteerd. 

🔴 Als de import niet goed is gegaan krijg je een rode melding 


Mocht je een rode melding krijgen; controleer de volgende zaken:

  • Is de juiste Marketplace geselecteerd?
  • Is het juiste bestand geüpload en is deze niet aangepast? Bij twijfel kan je het bestand opnieuw downloaden, zie stap 2.
  • Is het bewuste statement niet al eerder geüpload?
    Zie Orders > Settlements.

Mocht je een foutmelding blijven krijgen, graag naar support@vendiro.nl mailen met daarbij een screenshot van de foutmelding, om welk document nummer en welke marketplace het gaat en voeg het bestand toe aan de bijlage.

 

Succesvol geïmporteerde settlements kunnen in Vendiro teruggevonden worden onder Orders > Settlements