Minimale Prijs Opbouwen

Lees in dit artikel hoe je de minimale prijs kunt opbouwen.

Minimale prijs

Wanneer je op marketplaces gaat verkopen, is het belangrijk om een minimumprijs te hanteren. Dit is jouw financiële ondergrens, waaronder het niet meer interessant is om te verkopen. 

De minimumprijs op marketplaces is vaak anders dan je minimumprijs op andere kanalen, zoals een eigen webshop. Je speelt namelijk een ander spel: een spel met een platform ertussen. Het is bijna onmogelijk om klanten aan jou te binden, want de klant ziet de marketplace.

Met korting verkopen zorgt dus niet voor een loyale klant. Regelmatig koopt een consument in één order meerdere producten, bijpassende accessoires of doet de marketplace upsell-suggesties. In dat geval heb je veel concurrentie en komen die extra producten zeker niet altijd uit jouw aanbod. Je kunt een verliesgevend product dus bijna niet compenseren met margerijke producten. 

Hoe bouw je het beste je minimale prijs op?

De minimale prijs kunnen jullie middels de country feed het best aanleveren exclusief de btw en de commissie.

De minimale prijs wordt over het algemeen opgebouwd uit de volgende componenten:

  • Inkoopprijs van het product
  • Verzendkosten
  • Algemene handling kosten
  • Eventuele winstmarge/winstbedrag

Over deze minimale prijs berekenen wij vervolgens de ingestelde btw van het betreffende land en de ingestelde commissie van de marketplace. Dit resulteert dan in een minimale prijs inclusief de commissie en btw. Deze minimale prijs wordt als ondergrens door ons systeem gezien, onder deze prijs zal een product dus nooit worden aangeboden.

Let op! Deze minimale prijs dient altijd voor ieder product te worden aangeleverd, ongeacht de prijsstrategie die wordt gebruikt.


Voorbeeld van een minimale prijsopbouw voor Bol.com:

Inkoopprijs €80
Verzendkosten €5
Algemene handling kosten (magazijnkosten, handelingen, stickeren, etc.) €5
Gewenste winstmarge/winstbedrag €10
Minimale prijs (ex. BTW en commissie) €100

 

Vendiro zal voor de verschillende marketplaces de relevante commissie en BTW percentages op jouw minimale prijs toepassen. Omdat er per land of product categorie verschillende BTW en commissie percentages van toepassing zijn, zorgt dit voor de beste kans om te concurreren op basis van jouw gewenste minimale prijs. Dat zorgt voor meer dynamiek en een hogere graad van nauwkeurigheid in prijzen.

Als voorbeeld, de standaard commissie voor Bol is 15% + €1. Voor Baby- & Kinderkleding is dat maar 12% + €1. Als er was gekozen om de prijzen inclusief BTW en commissie in te sturen en er was geen rekening gehouden met variabele commissie percentages voor producten op Bol dan zou er voor een product met een minimale prijs van €100 een verschil van €4,89 in zitten. 

 

Dit kan ervoor zorgen dat je product niet scherp genoeg geprijsd is en dat je de buybox niet haalt.Bij sieraden is het verschil andersom. Dan hebben we het over een commissie van 25% + €1 in plaats van standaard 15% + €1 bij Bol.com.


Als je dat niet goed in de prijs meerekent dan verlies je mogelijk 10% extra (of meer!) van je minprice aan commissie waar geen rekening mee is gehouden. 



Vervolgens kan je in de Vendiro portal ook je minimale price verder berekenen van exclusief naar inclusief met onze
"Minprice calculator." 

TIP! Na het opbouwen van je minimale prijs en het verder berekenen met de Minprice calculator. Zo krijg je de prijs van je artikelen inclusief commissie en BTW. Je kan dan je de Potential check feature gebruiken om te bepalen of je kunt concurreren met andere aanbieders op Amazon en Bol.