Product Performance

Lees in dit artikel hoe je inzicht kunt krijgen in de prestaties van producten.

Inleiding

In de Vendiro portal kan je de prestaties ("performance") van je producten inzien met behulp van meerdere filters, sorteermogelijkheden en voorraadberekeningen die toegepast worden op jouw aanbod. 

Dit overzicht is te vinden onder Products > Performance. 



Instellingen

De tabel die je te zien krijgt toon standaard de SKU, Name, Brand, Stock, SiW ("Stocks in Week"), aantallen verkochte artikelen vandaag, gisteren, in de afgelopen week, maand, en jaar, de omzet van de afgelopen dag en maand, en de surplus van de afgelopen dag en maand. 

De kolommen kunnen verder uitgebreid worden door op de settings te klikken:

De beschikbare kolommen kunnen dan aangevinkt worden om de data verder te verrijken met informatie die relevant is voor jouw analyses. 


Door op de link "Filters" te klikken krijg je een overzicht van alle beschikbare data waarop gefilterd kan worden. 

Screenshot 2023-12-12 at 09.59.02Screenshot 2023-12-12 at 09.59.14

 

Het filteren op data in de velden "Stock," "SiW," "# Today," "# Yesterday," "# 7 days," "#30 days," en "# 365 days" kan met hele getallen of met waarden zoals minder dan (<) of groter dan (>) "x" aantal producten. Bijvoorbeeld, als je wilt filteren op producten die in de afgelopen 30 dagen meer dan 50 keer verkocht zijn en waar de voorraad op minder dan 75 stuks staat, dan vul je de filters als volgt in:

Screenshot 2023-12-12 at 10.06.25     Screenshot 2023-12-12 at 10.02.20

Wat kan je er mee?

De Product Performance pagina kan uitlichten wat precies de hardlopers zijn en wanneer je producten weer moet bijbestellen om geen omzet te missen. Een hardloper waar geen voorraad voor beschikbaar is kan niet worden verkocht op marketplaces en draait geen omzet.

Houd er rekening mee dat de afzet/omzet standaard gecombineerd is van alle marketplaces maar deze kan ook per marketplace gefilterd worden.


Voorbeeld filters

SiW (Stocks in Week): Dit getal geeft aan hoeveel weken je nog voorraad hebt als der iedere week net zoveel van een product is verkocht als in de afgelopen week. Wij merken dat de "sweet-spot" voor de meeste klanten tussen de 2-3 "SiW" ligt. Stel bij "SiW" dan bijvoorbeeld "<3" in om een overzicht te krijgen van producten die je mogelijk moet bijbestellen. Om een hardloper op voorraad te houden is het handig om te weten hoe lang het duurt om een product bij te bestellen en binnen te krijgen in het magazijn. Als dat langer is (bijv. 6 weken), stel dan "<6" in bij SiW. Sommige producten zijn seizoensgebonden, hou daar ook rekening mee.

TIP: Labels kunnen aangemaakt worden om voor groepen producten de performance te kunnen volgen. Dit doe je door de "Labels" filter te gebruiken. Labels kunnen voor custom groepen producten worden aangemaakt. Hoe je een label aanmaakt lees je hier 


EOL (End Of Life)
: Producten die niet meer ingekocht worden kunnen gefilterd worden om de performance te controleren. Je kunt overwegen om voor deze producten een promotie aan te maken.  Andersom, als je juist gaat inkopen dan is het handig om "only not EOL" producten te tonen. 

TIP: De URL van deze performance pagina verandert mee met de filters en sorteeropties die je hebt toegepast op de data. Dit betekent dat je de URL kunt opslaan om snel de juiste data te weergeven die voor jouw bedrijf belangrijk is. 


Wil je de data opslaan of verder verrijken, dan kan je dit doen door rechts bovenin op de "Export" knop te klikken. Het bestand kan als .csv, .xls, of .xlsx opgeslagen worden.