Algemene informatie Shopify

In dit artikel wordt er beschreven welke Vendiro features er mogelijk zijn via Shopify en waarmee rekening gehouden moet worden.

Shopify is een e-commerce tool. Met Shopify manage je alles via eén platform met alle e-commerce- en point-of-sale-functies die je nodig hebt om jouw bedrijf op te starten, te runnen en te laten groeien.  Meer informatie is te vinden op de website van Shopify

Hieronder volgt een tabel waarin de Vendiro features mogelijkheden staan in combinatie met Shopify.

Productinformatie en voorraad.                                                                               Screenshot 2022-05-18 at 11.34.33                                                
Productinformatie ophalen Ja
Voorraad import Ja
Stock buffer mogelijk  Ja
Orders
Reguliere orders exporteren Ja
FBM orders exporteren Ja
Type ordercontrole  Geen
Adres validatie verplicht  Nee
Verzendkosten exporteren Ja
Administratiekosten exporteren Nee
Vreemde valuta ondersteuning Ja*
Invoiced-by-marketplace ondersteuning Ja
Korting ondersteuning Nee
Commissie ondersteuning Nee
Track & trace informatie en facturen
Track & trace importeren Ja
Facturen importeren Nee
 


Product import

Vanuit Shopify worden de producten met de bijbehorende varianten geïmporteerd. Hiervoor lezen we de volgende gegevens uit;

  • Product: Title, Description, Vendor, Image 1-5, Tags, Product ID en status
  • Variant: Title, Full title (combinatie van product en variant title), barcode, sku, weight, costprice, compare at price.

Om tags uit te kunnen lezen dienen deze aangeleverd worden als [attribuut]:[waarde] of

[attribuut]_[waarde]. Dus bijvoorbeeld shippingType_box of shippingType:box.



Voorraad import

Vendiro kan gekoppeld worden aan één Shopify locatie. Om de voorraad goed uit te kunnen lezen hebben we het  inventory_item_id nodig in de corefeed.

Bij bundel producten dient variant_inventory_id leeg te zijn in de core feed.



Order export

Bij een order wordt de volgende informatie meegestuurd;

  • De valuta van de order, de orders worden geëxporteerd in de valuta van de marketplace. Het is ook mogelijk om deze altijd in EUR te exporteren.
  • Er wordt een customer aangemaakt waarbij de de firstname gevuld wordt met de naam van de klant, de lastname met een streepje. Daarnaast wordt het email adres meegegeven, indien bekend.
  • Er wordt een verzend en een factuur adres meegestuurd, Ook hier wordt de firstname met de naam van de klant gevuld en de lastname met een streepje. Daarnaast worden de adressen als geheel doorgestuurd (er is geen adres validatie nodig).
  • De order wordt op betaald gezet en er wordt een betaling (transaction) meegegeven met het order bedrag.
  • De btw wordt meegegeven met de orderregel.
  • De order name wordt gevuld met de het marketplace ordernummer en de code van de marketplace (deze code is in te stellen per marketplace in de Vendiro portal). Zie de code "T8123456C-BOLNL" in het screenshot hieronder.
  • Er wordt een additioneel veld "external_reference" meegegeven, waarin het ordernummer van de marketplace staat.
  • Er wordt een additioneel veld "vat_number" meegegeven, indien het btw nummer door de klant is ingevuld.
  • Er wordt een tag meegegeven, deze is per marketplace in te stellen in de Vendiro portal.
  • De orderregels worden geëxporteerd op basis van het variant_id, deze dienen in de country feeds meegegeven te worden.
  • De eventuele verzendkosten worden ook geëxporteerd, inclusief btw regels.
  • Amazon VAT service orders worden geëxporteerd met het door Amazon bepaalde btw tarief 
  • FBM orders kunnen geëxporteerd worden naar Shopify;
    • Bij de FBM orders wordt 'location' mee. Dit mag de reguliere locatie zijn, maar kan ook een aparte FBM locatie zijn. Deze is wel voor alle FBM orders hetzelfde.
      Indien er een aparte FBM locatie gebruikt wordt, moeten de SKU's in Shopify ook gekoppeld worden aan deze FBM locatie. Een SKU kan aan meerdere locaties gekoppeld zijn.
    • De order wordt op 'Fulfilled' gezet en voorzien van de track & tracking code van de marketplace.
    • Shopify bouwt geen voorraad af voor deze orders.



Track & trace import

Nieuwe shipments worden periodiek opgehaald uit Shopify. Hiervoor vraagt Vendiro de orders met Fulfillment status "Shipped" of "Partial" op. Vervolgens wordt de tracking informatie als volgt verwerkt;

  • Het "Carrier" veld wordt gekoppeld aan een Vendiro carrier
  • Het "Tracking number" veld wordt gebruikt als track & trace code
  • Het "Tracking url" veld wordt gebruikt indien deze wordt meegegeven, anders wordt er een track & trace url gegenereerd op basis van de carrier.

 

Let op! Indien het "Fulfillment" blok leeg is, slaan we de order over.