Lees in dit artikel hoe je inzicht kunt krijgen in de diverse aanbieders/concurrenten op eenzelfde artikel
Inleiding
Als je gebruik maakt van repricing dan vraagt Vendiro via een API data op bij de marketplace. Deze informatie geeft aan welke (andere) aanbieders hetzelfde artikel verkopen en tegen welke prijs. Soms krijgt Vendiro ook mee wie de voorkeursaanbieder is (buybox/koopblok) en wat de levertijden en/of reviewscores zijn. Op basis van deze data bepaald het systeem een nieuwe prijs. Deze data is via pricing graph inzichtelijk zodat je ook terug kan kijken welke aanbieders op moment van een prijscheck aanwezig waren.
In de portal
In de portal zie je op een productpagina in de tabel "Pricing & marketplace information" een overzicht van de actieve marketplace. Door op de naam van een marketplace te klikken kom je op de Pricing History pagina.
In dit voorbeeld klik je op "Bol.com"
Op de Pricing History pagina zie je op welk moment er een prijsaanpassing is geweest.
Door te klikken op Pricing graph krijg je een overzicht van de prijsdata.
Het overzicht
Hieronder een voorbeeld printscreen
Per prijscheck (zowel manueel als automatisch) slaat het systeem de data op, elk nieuw moment staat rechtsachteraan. Helemaal bovenaan zie je het tijdsbestek tussen de checks. Je kan met de pijl naar links om verder terug te gaan in tijd.
In het overzicht zie je de volgende zaken:
Grafiek
-De prijspunten per aanbieder (waaronder jij zelf) waarbij elke aanbieder een eigen kleur heeft
-Een lijn met de lowerlimit, dat is jouw meegegeven ondergrens
-Een lijn met de maxprice, deze is optioneel en enkel als je die zelf meegeeft of hebt ingesteld.
Tabel
De prijzen van alle aanbieders op het moment van checken, tijdstip van checken is de eerste dikgedrukte regel. Als je met de muis er over heen gaat zie je ook de datum.
Een prijs van 0.00 geeft aan dat die aanbieder op het moment van checken geen actief aanbod had
De aanbieder die het koopblok heeft is groen gearceerd.
Door op een prijs te klikken krijg je ook de levertijd, aantal reviews en reviewscore van een aanbieder te zien indien beschikbaar.
Hoe te gebruiken
De grafiek geeft extra inzicht en onze klanten gebruiken het voor o.a. de volgende inzichten
- Waarom heeft de repricer een prijs verhoogd of juist verlaagd?
Ons algoritme ziet of we het koopblok hebben, soms lijkt een prijs op het moment dat je kijkt extreem hoog of juist laag tegenover concurrenten. Je ziet dat er een paar checks eerder een kleiner verschil was maar we juist moesten zakken om toch te winnen. Of andersom, we hadden het koopblok met een groot verschil en gingen dat nog verder vergroten.
Ook zie je wanneer de laatste check was, het kan goed zijn dat sindsdien er een aanbieder bij is gekomen of juist weggevallen, doe dan een extra handmatige Check price op de productpagina. - Waarom heb ik het koopblok niet?
Je ziet direct van wie je het koopblok verliest. Zo lang er ruimte is zullen we blijven verlagen, dat is een kwestie van tijd. Je kan dit versnellen door een extra handmatige Check price.
Producten waar we na meerder verlagingen het koopblok niet hebben en op minimale prijs staan kan je in de portal raadplegen op Product on min.price dat is enkel de vaststelling, in de graph kan je naar oorzaken zoeken, bijvoorbeeld- Een concurrent is significant goedkoper. Kan/wil je mee? Pas dan je minimale prijs aan
- Een concurrent heeft een beter levertijd. Kijk of je met een duurdere vervoerder je levertijd kan verbeteren of overweeg fulfilment by marketplace
- Een concurrent heeft een beter rapportcijfer of meer reviews. Aantal reviews is vaak lastiger te beïnvloeden maar kijk vooral waar jij lagere reviews op haalt en los dit op of vecht ze aan.
- Je hebt bepaalde keuzes gemaak in de price markers. Pas deze aan voor de specifieke producten waar dit ongewenst is.
- Herken trends van concurrenten
Zie je dat je van een bepaalde concurrent nooit het koopblok wint? Of dat de concurrent een simpele repricer gebruik? Gebruik dit in je voordeel en maak binnen pricemarkers regels aan tegen specifieke concurrenten- Een concurrent waar je nooit van wint (bijv. Bol zelf) maar alleen de prijs naar beneden drukt heeft geen zin. Stel bijvoorbeeld in, "Als seller X het koopblok heeft, match dan zijn prijs" of verlaag beperkt"Als seller X het koopblok heeft, ga dan 3% onder zijn prijs zitten" Enkel voor seller X ga je de prijsoorlog niet aan maar wacht je af tot uit voorraad is.
- Een concurrent met een simpele repricer kan je soms herkennen dat ze met een vast bedrag (vb 0,10) zakken ongeacht de prijs, ook op een artikel van 100 euro. Als die concurrent het koopblok heeft, verhoog dan bijvoorbeeld met 5 euro, hij zal 50 checks nodig hebben om weer te winnen. Stel dan in "Als seller X het koopblok heeft, ga dan 5.00 boven zijn prijs zitten"
- Een concurrent die geen repricer gebruikt
Een concurrent die altijd dezelfde prijs hanteert kan in je voordeel zijn.
Win je van deze concurrent op levertijd en reviews? Kijk dan hoe groot het verschil grofweg mag zijn, als dat vb 3% is stel je in. "Als seller X tussen de aanbieder staat, ga dan 3% boven zijn prijs zitten"
Verlies je van deze concurrent op levertijd en reviews? Kijk dan hoe groot het verschil grofweg moet zijn om te winnen, als dat vb 3% is stel je in. "Als seller X tussen de aanbieder staat, ga dan 3% onder zijn prijs zitten"
Let op dat je hier alleen kijkt of de aanbieder actief is en niet het koopblok heeft, anders blijf je steeds wisselen van prijs en verlies hiermee af en toe onnodig heb koopblok.