Sales opportunities

Deze pagina legt uit welke data beschikbaar is en welke kansen dit biedt om meer verkopen te genereren.

Binnen de portal kan je via het menu Products > Sales opportunities een overzicht vinden van de marketplaces die actief zijn binnen Vendiro met daarbij productaantallen. Als je er op klikt zie je vervolgens de bewuste producten. Dit is een realtime overzicht.

Schermafbeelding 2023-11-22 om 11.05.21

Data

Per marketplace krijg je een overzicht met artikelen die aan een selectie voldoet.

Allowed: Dit is het aantal producten dat je aan wilt bieden op een marketplace en geeft dus de aantallen weer die je via de countryfeed voor deze marketplace doorgeeft. Dit gaat over producten, is eenzelfde EAN zowel via eigen levering als FBM beschikbaar, dan telt deze 2 keer.

Without identifier: Bij een groot deel van de marketplaces krijgen wij een identifier terug als de bewuste EAN bekend is in de marketplace catalogus. Deze producten zijn dus niet bekend en er is nog geen productpagina. Als een marketplace dit niet ondersteunt zal het aantal gelijk zijn aan de kolom Allowed.

Without identifier with stock: De selectie is gelijk aan "Without identifier" met de extra filter dat we binnen Vendiro  voorraad doorkrijgen voor het artikel. Er vanuitgaande dat niet alle artikelen op voorraad zijn zal deze per definitie lager zijn dan "Without identifier".

Minprice with stock: Als Vendiro kan repricen voor een marketplace dan gaat de repricer nooit lager dan de minimale prijs. De repricer stopt dan met verlagen. Deze selectie staat op dit moment te koop tegen de minimal prijs.

Repricing: Via de countryfeed geef je per product in de kolom "Pricetype" mee of het artikel gerepriced moet worden (codes 1,2,4 of 8) of niet (code 3 of 7). Dit getal is het aantal producten wat wel op een reprice strategie staat.

Kansen

De data geeft in basis een stukje inzicht. In praktijk zien we dat de klanten het op onderstaande manieren gebruiken om meer verkopen te genereren. Dit is uiteraard altijd afhankelijk van het plaatsings-, content- en prijsbeleid.

Aanbod
In de kolom Allowed zie je of je op alle kanalen evenveel producten aanbiedt. Klopt dit? Is het een bewuste keuze om op een bepaalde marketplace minder producten aan te bieden? Het is een kans om het aanbod per marketplace te verhogen.

Content aanmaken
Producten in de kolom "Without identifier" zijn niet bekend in de marketplace catalog en er is dus content nodig om die producten effectief verkoopbaar te krijgen. Deze artikelen kan je inzien, in een label zetten en vervolgens via de content module pushen zodat de productinformatie wel bij de marketplace beschikbaar komt.

Als je een merkeigenaar bent zien we dat het doel vaak is om alle artikelen met content beschikbaar te krijgen.
Tip: Ben je een retailer of heb je beperkte capaciteit? Pak dan de producten in "Without identifier with stock" dit zijn er wat minder maar zijn wel op voorraad en dus ook direct bestelbaar. Let wel op, als er nieuwe voorraad binnenkomt neemt deze lijst weer toe. 

Prijzen en concurrentie analyseren
Bij producten waar je op de minimale prijs staat zal je in praktijk ook niet de buybox hebben. Uitgaande van concurrentie is dat wel goed om te onderzoeken. Waar verlies je het op? Is dit levertijd, performance/reviews of enkel prijs? Door dit te analyseren kan je verbeteringen in je propositie aandragen.
Is het enkel prijs? Dan is het een mooie aanleiding om naar je prijsbeleid en (minmale) prijsopbouw te kijken. Ben je bijvoorbeeld maar 0,10 te duur maar is het een product waar je overstock van hebt, dan kan het slim zijn om een normale margeopslag va 5% specifiek voor dit artikel te verlagen.

Tip: gebruik bij Amazon en Bol.com de businessreports, dan heb je inzicht in koopblok percentage over een langere tijd. De portal is een moment opname

Meer artikelen repricen

Door te repricen vergroot je de kans om het koopblok te winnen als er concurrentie is op dezelfde EAN. Als het aantal producten dat op Repricing staat gelijk is aan de kolom Allowed dan gaat dit al voor alle producten op. Is het een groot verschil dan biedt dit een kans om meer producten op repricen te zetten. Dit is uiteraard gekoppeld aan het prijsbeleid wat je mag voeren.